Pelhambett hit och dit

Gud, pelhambett e så stark.
Det skadar hästens mun.
Det e fult.
Ingen ska behvöa lida med ett sånt bett i munnen.
 
Det finns många olika åsikter om pelham och hur det ska vara hit och dit.
Vissa sitter helt okunninga och säger att det skadar för att flaggan ska åka åt ett håll.
Vissa sitter kunniga och säger sin egen åsikt - kaos.
 
Men bakom datorn eller mobilen kan man kaxa upp sig enormt mot folk - när telefonen ringer blir man som en liten mus.
 
Tillbaka till pelhambettet.
 
Jag anser att om man har en väldigt stark häst som nästan är omöjlig att hålla i finns det fatiskt ingen anledning att sitta och rida på ett tredelatbett om du ändå ska dra i munnen hela tiden.
Då e pelhambettet bra för att att det behövs, lyssna nu. Det finns absolut ingen bevisning på att pelham gör sönder munnarna, och om du e orolig att kedjan sitter för hårt - lös lite på den då.
 
Jag som rider på ett pelhambett på killen anser jag att untan det blir det farligt för oss.
När killen rids ut så mycket som han gör, pga hans ålder. Han blir helt okontrollerbar, han blir helt galen. Utan det bettet klarar jag inte av att hålla han. Och jag tänker inte springa in i någon bil - det blir farligt för oss alla.
 
Bettet e hårt, det är det. MEN det bettet är inte gjort för att du ska sitta och dra, du behöer bara röra på fingrarna så blir det reKTION tillbaks. Och munnen går absolut inte sönder, haha.
 
Att rida på pelham utan att ha en stark eller en ponny som inte blir noskalant finns det ingen anledning att rida på det. Om det för osäkerhet tycker jag du ska skaffa en tränare ist.
Finns det ingen anledning ska du heller inte använda det.
 


Kommentarer
Olivia - mitt livs citat

Jag tycker att man kan använda starka bett OM man kan hantera det och OM man är medveten om att man inte kan sitta och rycka och dra i hästen. Som du skrev så borde det räcka att man pillar lite med fingrarna...
Att se småbarn rida runt med starka bett och sitta och slita och dra i hästen gör nästan ont i mig... Kan man inte hantera det ska man inte använda det heller.

Sedan så tvivlar jag inte på att du kan använda det på ett bra sätt, för det vet jag att du kan :)

2013-01-08 @ 14:01:19
URL: http://mittlivscitat.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

dressyrlivv

Hej! Här få ny följa mitt liv, min vardag. hoppas ni gillar det. lämna gärna en kommentar efter er och säg vad ni tycker.

RSS 2.0